Головне управління ДПС у Харківській області інформує
Ключові аспекти Національної стратегії доходів
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, шо національна стратегія доходів – це дорожня карта реформування податкової системи, а також удосконалення процедур податкового адміністрування, яка необхідна для забезпечення потенціалу задоволення фіскальних потреб у середньостроковій перспективі. Вона розрахована на 6 років, тобто реформи будуть впроваджуватися поступово до 2030 року.
Пріоритетні заходи НСД спрямовані на модернізацію податкового адміністрування та створення умов для справедливої податкової політики, що сприятиме підвищенню ефективності управління державними доходами.
Національна стратегія доходів визначає план зміцнення фінансової системи держави та удосконалення процедур податкового адміністрування, а також передбачає такі стратегічні цілі:
- забезпечення макроекономічної та фінансової стабільності через збереження рівня мобілізації доходів та зменшення потреби у зовнішньому фінансуванні;
- забезпечення адаптації законодавства України до законодавства ЄС та виконання міжнародних зобов’язань України в частині податкової політики та адміністрування;
- зміцнення доброчесності та довіри до контролюючих органів через посилення антикорупційних заходів та підвищення прозорості і ефективності процедур управління;
- підвищення рівня дотримання податкового законодавства платниками податків та контролюючими органами;
- створення та впровадження сучасних цифрових рішень податкового адміністрування.
Національна стратегія доходів є важливим документом, який визначає напрями розвитку податкової системи України на найближчі роки. Відповідно до очікувань, належна реалізація стратегії на всіх рівнях дозволить забезпечити фінансову стабільність держави, створити сприятливі умови для розвитку бізнесу та підвищити добробут громадян.
Більш детально на вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/diyalnist-/natsionalna-strategiya-dohodiv/.
Податкова знижка за витратами на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що відповідно до ст. 166 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) право на податкову знижку за наслідками 2024 року можна отримати до 31 грудня 2025 року (включно).
Перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки, визначено у п. 166.3 ст. 166 ПКУ.
Відповідно до п.п. 166.3.8 п.166.3 ст. 166 до податкової знижки включаються суми витрат платника податку на сплату видатків на будівництво (придбання) доступного житла, визначеного законом, у тому числі на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним.
Документальне підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки передбачено п. 166.2 ст. 166 ПКУ.
Обмеження права на нарахування податкової знижки визначені п. 166.4 ст. 166 ПКУ.
Для того щоб скористатися правом на отримання податкової знижки, платник податку – резидент подає до контролюючого органу податкову декларацію про майновий стан і доходи по 31 грудня включно наступного за звітним податкового року, разом з підтверджуючими документами. Такими документами можуть бути:
договір про обслуговування коштів для будівництва (придбання) доступного житла, укладеного між громадянином та регіональним управлінням Державної спеціалізованої фінансової установи «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву»;
первинні документи (квитанція, фіскальний або товарний чек, прибутковий касовий ордер та інші), що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх покупця (отримувача).
Копії зазначених документів (крім електронних розрахункових документів) надаються разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація), а оригінали цих документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку протягом строку давності, встановленого ПКУ.
У разі якщо відповідні витрати підтверджені електронним розрахунковим документом, платник податків зазначає в податковій декларації лише реквізити електронного розрахункового документа.
Звертаємо увагу на перевагах подання податкової декларації про майновий стан і доходи в електронному вигляді, зокрема, через Електронний кабінет та мобільний застосунок «Моя податкова».
Платникам податків про реалізацію Експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС
Головне управління ДПС у Харківській області інформує, що методологічною основою та базовим документом для практичної реалізації Експериментального проекту в ДПС є постанова Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 року № 854 «Про реалізацію експериментального проекту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі» (далі Постанова № 854), яка набрала чинності з 31 липня 2024 року, що також закріплено в Національній стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р.
Основні новації Експериментального проекту:
Розподіл всіх податкових ризиків за основними видами:
• ризик реєстрації – випадок, коли особи, які зобов’язані стати на облік у податковому органі або зареєструватися платниками окремих податків, не перебувають на обліку в податковому органі або не зареєстровані платниками відповідних податків;
• ризик звітності – випадок, коли платники податків подають податкову звітність із запізненням або не подають її взагалі;
• ризик сплати – випадок, коли платники податків сплачують податки, збори, платежі із запізненням або сплачують у неповному обсязі, або не сплачують зовсім, що призводить до виникнення або накопичення податкового боргу;
• ризик декларування – випадок, коли податкові надходження зменшено або може бути зменшено внаслідок неправильного відображення даних у звітності (помилково або умисно).
Уніфікація правил визначення податкового ризику – створення паспортів податкового ризику – уніфікованих правил для визначення впливу податкових ризиків на надходження до Державного та Зведеного бюджетів України, ідентифікації платників, у яких наявний такий ризик. Оцінки ризиків, наявність ризиків у платників податків здійснюватимуться комплексно на підставі об’єктивних даних, а не суб’єктивних рішень і суджень.
Централізація визначення податкових ризиків та заходів впливу на них – створення Експертної комісії Державної податкової служби із застосування системи управління податковими ризиками, структурного підрозділу, відповідального за впровадження комплаєнсу у податковій сфері, який здійснюватиме координацію роботи з управління податковими ризиками.
Систематичне розроблення стратегій впливу на податкові ризики та їх реалізація по всій вертикалі ДПС – на підставі ідентифікації та оцінки ризиків буде підготовлено Загальний план удосконалення управління податковими ризиками, який визначить найвищі податкові ризики в адмініструванні податків і зборів та закріпить стратегії впливу на них, а також сегментарні (секторальні) плани, зосереджені на окремих галузях економіки, сегментах платників податків.
Самооцінка ефективності проведеної роботи – передбачається періодичне оцінювання ефективності заходів. За результатами Експериментального проекту будуть надані відповідні оцінки.
Більш детально можна ознайомитись з інформаційним листом ДПС України № 6/2024 «ДПС впроваджує Експериментальний проект», який розміщено на вебпорталі ДПС за посиланням:
https://tax.gov.ua/data/material/000/703/829953/InfoList6_2024.pdf
Руслан Кравченко: Підприємства переробної промисловості та торгівлі – лідери сплати податків
Промисловість і торгівля продовжують тримати лідерство у надходженнях до бюджету. Про це повідомив Голова Державної податкової служби Руслан Кравченко у своєму Телеграм-каналі.
«У січні – квітні 2025 року саме підприємства переробної промисловості та оптової й роздрібної торгівлі забезпечили найбільшу частку надходжень до Зведеного бюджету України. Кожна галузь по 17,2 %», – зазначив він.
Серед лідерів також:
державне управління й оборона; обов'язкове соціальне страхування – 11,8 %;
фiнансова та страхова дiяльнiсть – 9,6 %.
Найбільше зростання сплати за січень – квітень 2025 року порівняно з відповідним періодом 2024 року у таких галузях:
- переробна промисловість – зростання на 43,4% (+34 млрд грн);
- оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів i мотоциклів – на 30,8 % (+26,3 млрд грн);
- державне управління й оборона; обов'язкове соціальне страхування – на 30,4 % (+17,8 млрд грн);
- постачання електроенергiї, газу, пари та кондицiйованого повiтря – на 43,5 % (+12,5 млрд грн).
«Ці галузі стабільно тримають економіку та демонструють впевнене зростання. Дякую всім платникам податків за сумлінну працю», – додав Голова ДПС.